11 Ιουλίου 2016

ΕΜΙΛ ΖΟΛΑ, ΤΕΡΕΖΑ ΡΑΚΕΝ ...ΣΤΗ ΒΕΡΒΕΡΟΝΤΑ .....ΣΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ 

Η πρόταση  του μήνα ήταν να διαβάσουμε ένα βιβλίο κλασικής λογοτεχνίας και μάλιστα από τους θησαυρούς της ξένης λογοτεχνίας. Μεταξύ μας, θέλαμε να διαβάσουμε ένα βιβλίο αισθηματικό ,αλλά ποτέ ένα φτηνό ρομάντζο. Στην ομάδα υπάρχουν και δυο κυρίες " γαλλοτραφείς" και η πρότασή τους ήταν να διαβάσουμε Εμίλ Ζολά . Όμως το πιο γνωστό του,το "Νανά ",το έχουμε διαβάσει στα νεανικά μας χρόνια και έτσι η ανάγνωση του "Τερέζα Ρακέν ",μυθιστόρημα λιγότερο γνωστό μας,ήταν η ιδέα που μας άρεσε. 
  Η συνάντηση  αυτή τη φορά έγινε στο εξοχικό σπίτι μιας συναναγνώστριας μας ,της Ελευθερίας. Δεχτήκαμε.Καλοκαίρι γαρ. 
   Ο Εμίλ Ζολά (1840-1902),Γάλλος λογοτέχνης που διαμόρφωσε το μυθιστόρημα στη χώρα του και την Ευρώπη,συνέβαλε επίσης στη δημιουργία του κινήματος του νατουραλισμού,αφού ήταν εισηγητής και ο πιο διάσημος εκπρόσωπός του. ´Εγινε γνωστός για τη " Νανά"και το κοινωνικοπολιτικό "Ζερμινάλ"που θεωρείται  το καλύτερό του. Το δημοσίευμα του "Κατηγορώ" αποκάλυψε την πλεκτάνη της γαλλικής κυβέρνησης ,με τις ευλογίες της αστυνομίας σε βάρος του στρατιωτικού Ντρέιφους που ναι μεν αθωώθηκε ,αλλά λίγο καιρό αργότερα ο Ζολά βρέθηκε νεκρός κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. 
  Το 1867 ο Ζολά άρχισε να γράφει σε συνέχειες στην εφημερίδα L'Artiste το "Τερέζα Ρακέν".Όταν εκδόθηκε με τη μορφή του μυθιστορήματος επαινέθηκε,αλλά και κατηγορήθηκε ως άσεμνο.
   Η Τερέζα ,ένα ορφανό κορίτσι ,υιοθετείται από τη θεία της,χήρα με ένα ασθενικό γιο που αναγκάζεται να τον παντρευτεί και να ζει δίπλα του σαν ασθενής και αυτή. Ζουν σε μια άθλια στοά στο Παρίσι σε ένα διαμέρισμα στενόχωρο πάνω από το μαγαζάκι τους με ψιλικά. Η κοπέλα ζει συμβιβασμένη με τη μοίρα της,βουλιάζοντας θαρρείς στη θλίψη. Μέχρι που όλα ανατρέπονται όταν ερωτεύεται ένα μοιραίο άντρα ,βιώνει πρωτόγνωρα συναισθήματα και οι δυο τους παραδίδονται σε ένα εμμονικό ολέθριο πάθος.
   Ο Ζολά,όταν αισθάνθηκε την ανάγκη να απολογηθεί επειδή θεωρήθηκε από τους συντηρητικούς κύκλους της εποχής ακραίο ,τολμηρό και από πολλούς πορνογράφημα,πρότεινε να εκδοθεί ως μελέτη και όχι ως μυθιστόρημα. 
Στο μυθιστόρημα οι περιγραφές  είναι συγκλονιστικές ,αλλά και η ανατομία της ιδιοσυγκρασίας των χαρακτήρων αθιοθαύμαστη.Θεωρώ όμως ότι πρόθεσή του επίσης είναι να κατηγορήσει την αδιαφορία της μικροαστικής τάξης της Γαλλίας μετά τη Γαλλική Επανάσταση, που το μόνο που την ενδιαφέρει είναι να επιβιώνει βολεμένη και ικανοποιημένη από τη ρουτίνα και το μίζερο τρόπο ζωής,χαρακτηριστικά που της παρέχουν τα προνόμια της τάξης της ,εθελοτυφλώντας απέναντι στο "σάπιο" που απλώνεται παντού γύρω της.
    Η υπόθεση της "Τερέζας Ρακέν " συγκίνησε σκηνοθέτες του θεάτρου αφού ανέβηκε σε θεατρικές σκηνές και στην Ελλάδα ,και του κινηματογράφου,αφού έγινε ταινία το 2014 σε σκηνοθεσία Charlie Stratton και όπερα.              
                                                                 Από τη Λέσχη Ανάγνωσης.